طراحی لوگو
طراحی لوگو فرآیندی است که در آن یک نشانه گرافیکی برای شناسایی و تمایز یک سازمان، برند، محصول یا خدمت ایجاد میشود. طراحی لوگو باید با توجه به هدف، رسالت، ارزش و مخاطبان سازمان یا برند انجام شود و بتواند معنا و مفهوم مورد نظر را به سرعت و بهترین شکل ممکن به مشتریان انتقال دهد. طراحی لوگو از جنبههای مختلفی مانند رنگ، فونت، شکل، تصویر، حرف، کلمه و غیره تاثیر پذیر است و باید با استفاده از اصول و قوانین طراحی گرافیکی و با رعایت تناسب، توازن، تمرکز، تنوع، هماهنگی و تقارن انجام شود. طراحی لوگو نیاز به خلاقیت، مهارت و تجربه دارد و میتواند با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند نرم افزارهای گرافیکی، طراحی دستی، طراحی آنلاین و غیره صورت گیرد.
لوگو یک نشانه و نماد گرافیکی است که از متن و تصویر تشکیل شده و به صورت سمبل برای هویت برند طراحی میشود. لوگو باید به گونهای طراحی شود که در راستای برنامههای افزایش درآمد بوده و در ذهن مخاطب ماندگار باشد-. لوگو به شش دسته اصلی تقسیم میشود: • لوگوتایپ یا لوگو نوشته: لوگویی که از یک کلمه، ترکیبی از کلمات یا حروف مخففی است که تبدیل به یک لوگو شده است. مانند لوگوی Google, eBay, CNN و s-of-logos. • لوگو با حرف تغییر شکل یافته: لوگویی که هنگامی خلق میگردد که یک حرف یا چند حرف به صورت خاصی تغییر شکل یابد. مانند لوگوی Honda, Unilever, McDonald’s. • لوگو تصویری: لوگویی که معرف یک نماد قابلتشخیص از دنیای واقعی است. مانند لوگوی Starbucks, Twitter, Apple. • لوگو انتزاعی: لوگویی که بهخودیخود نماد و نشان یک واقعیت بیرونی و قابلتشخیص نیست. مانند لوگوی Nike, Adidas, Pepsi. • لوگو مسکات: لوگویی که با تصویر یک شخصیت خیالی (انسان یا حیوان، … ) در لوگو ایجاد میگردد. مانند لوگوی Michelin, Panda Express, KFC طراح لوگو یک فرد خلاق و متخصص است که با استفاده از دانش و مهارتهای گرافیکی، نشانههای تصویری را برای شناسایی و تمایز هویت یک سازمان، برند، محصول یا خدمت طراحی میکند. طراح لوگو باید با توجه به هدف، رسالت، ارزش و مخاطبان سازمان یا برند، لوگویی را انتخاب و خلق کند که باعث جلب توجه، ایجاد ارتباط، افزایش وفاداری و اعتماد مشتریان شود.