برندینگ
برندینگ یا برندسازی فرآیندی است که با استفاده از آن یک نام، یک علامت، یک طرح، یک صدا یا هر عنصر دیگری که میتواند یک محصول، خدمت، شرکت یا فرد را از دیگران متمایز کند، ایجاد میشود. برندینگ هدف دارد تا یک تصویر مثبت، معتبر و ماندگار از یک برند در ذهن مخاطبان ایجاد کند و باعث شود که آنها با برند ارتباط برقرار کنند، به آن اعتماد کنند و از آن خرید کنند. برندینگ و همچنین استراتژی در برندینگ به معنای یک برنامه بلند مدت برای توسعه و پیشرفت یک برند موفق است که با توجه به نیازهای مشتریان، احساسات آنها و محیط رقابتی شکل میگیرد.
شامل موارد زیر است:
• استراتژی برند: برنامهای که اهداف، ماموریت، مقادیر و ویژگیهای یک برند را مشخص میکند و راهنمایی برای تمام فعالیتهای برندینگ ارائه میدهد.
• هویت برند: مجموعهای از عناصر بصری، شنیداری، حسی و رفتاری که یک برند را نشان میدهند و باعث میشوند که برند قابل شناسایی و متمایز باشد. مثلا لوگو، رنگ، فونت، صدا، طرز صحبت و رفتار با مشتریان.
• موقعیت برند: جایگاهی که یک برند در بازار و در مقایسه با رقبای خود دارد و چگونه میتواند نیازها و خواستههای مشتریان را برآورده کند.
• وعده برند: پیامی که یک برند به مخاطبان خود میدهد و نشان میدهد که چه ارزشی را برای آنها ایجاد میکند و چه تجربهای را به آنها ارائه میدهد.
• اعتبار برند: سطحی از اعتماد و احترام که یک برند در میان مخاطبان خود بدست آورده است و نشان میدهد که چقدر برند قابل اعتماد، مسئولیتپذیر و کارآمد است.
• وفاداری برند: میزان تمایل و تعهد مشتریان به خرید مجدد از یک برند و پیشنهاد آن به دیگران. وفاداری برند نشانهای از رضایت مشتریان از برند و تأثیر آن بر روی آنها است.